Thursday, 29 January 2009

:: Bila Diri Disayangi ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
tengahari ni saya terima sms kakak.:phonecry:
kemudian saya rasa terharu.
saya bersyukur punya kakak dan abg yg sgt sygkan saya.
yang tak sanggup tgk adik diorang susah.
(wpun bg saya, takdelaa susah sgt, saya cuma sesuaikan diri dgn keadaan.)
walaupun abg saya sorg tu suka buat saya jengkel dgn sikapnya,
tp dia tetap sygkan saya.
alhamdulillah, betapa bertuahnya saya.



wahai kakak, wahai abg2 ku (+abg iparku jugak)
ina sayang kalian.
terima kaseh sbb jd kakak dan abg pd adikmu yg bertuah ini.(pinjam ayat abg lan,hahaha!!)
moga Allah rahmati hidup kalian dunia & akhirat.
amin....


adei, air mata saya dah nak bertakung.



hmm..mlm ni Abg Man nak dtg umah, ukur siling.
terima kaseh kakak, insyallah nanti pipi anak saudara kakak tak merah2 kot..


:kiss::bye:

Wednesday, 28 January 2009

:: Tag again. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...


dah lama tag ni terperam. sori ya kak ida!!

1. Have you ever been on TV?
:: tak penah.


2.Have you ever sung in public?
:: oohh,pernah, masa sekolah rendah, asyik nyanyi je atas pentas. tak malu betul.


3. Have you ever dyed your hair blond?
:: no and never.

4. Have you ever eaten frogs' legs?
:: uik, tak pernah lah. mcm takde makanan lain.

5. Have you ever received a present that you really hated?
:: ermm..takdelah. semua hadiah adalah appreciated.


6. Have you ever walked into a lamp post?
:: no.

7. Have you ever cooked a meal by yourself for more than 15 people?
:: yes, masak nasik. hahaha



8. Have you ever fallen or stumbled in front of others?
:: oohh,pernah. tp yg paling saya ingat 3,4 thn lps, masa tu beratur kat kaunter BCB,(skrg CIMB), saya cuba melangkah border yg bertali tu, sekali bleh tersadung dan jatuh tersembam!!!adei,punyalah malu sbb ramai dlm bank masa tu,tp sqya tak dengar sorg pun ketawa,agaknya diorang kasihankan saya, pastu saya bleh terus beratur dgn selamba mcm takde apa yg berlaku. hehehehe...

9. Have you ever done volunteer work?
:: pernah, masa kat kampus dulu, skrg dah lama x buat.

10. Who's next?
:: takde kot, soalan simple, org tak pening,tak best nak suh org buat. hahahahaha!!

:: tak larat itu hanya psikologi ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

anda menanti update dr saya????

hari2 buka blog saya tp takde update???

hehehehe..

saya takde idea. + saya agak malas + ada yg ckp tak baik saya memblog time bekerja.

itu membantutkan perasaan saya utk memblog.

hmm..

cuti yg lalu saya sgt hepi dan bersemangat, sbb kakak sekeluarga balik bercuti di rumah ma.
saya taktau nape saya rasa hepi yg sgt, lebih dr biasa. walaupun saya mcm tak larat, tp saya gagahkan diri utk berulang alik dr umah saya ke umah ma dan memasak utk family.

bila diorang balik bangi, saya terus jd lembik dan tidak bermaya, saya hanya mampu terbaring sepanjang hari, tgn dan kaki jd lenguh dan perut rasa senak.

selamat pengantin baru buat Sany & Ilah, sampai jgk saya ke walimahnya hari sabtu hari tu.
dan Sha, maaf sbb tak dpt ke Johor, harap hadiah yg Na pos sampai dgn selamatnya.

ptg ahad plak ke rumah Ilyia, kami ber6 (saya + abg aleh + sarah + sumi + ilyia + zaki ) kalau berjumpa mesti susah nak berpisah. yeah, kawan utk selamanya. hubungan saya + sarah + ilyia sukar utk ditafsirkan sahabat jenis apa dan aleh + sumi + zaki plak nampak serasi bersama. Alhamdulillah, it's good to be together. Hilang semua masalah.

eh, tiba2 byk plak yg dikarang.

Friday, 23 January 2009

:: cuti ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

selamat bercuti ya kawan2...

jg diri baik2.

Thursday, 22 January 2009

:: Rajuk lelaki ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Saya dpt crita ni dr emel si Md Lie. buat saya tersengih.
-------------------------------------------------------------------

Laki Merajuk.........?

Seorang laki yg pendiam tetiba merajuk...Dah 3 hari tak bercakap ngan bininya...Suatu ptg bininya pun bertanya;

Bini: Kenapa U?

Laki : uhhhhh!!luat! !!

Bini: Pasai i kuar pergi kedai tak bagi tau u ker?

Laki: Tak!

Bini: Pasai mak bapak i datang ngan adik2 tinggal sampai 2 minggu ker?

Laki: Tak!

Bini: Pasai keter U, i bagi pancit ker?

Laki: Tak

Bini: Err!pasai i amik duit u RM10,000 tak bagi tau u ker?

Laki: tak!

Bini: Pasai i tak iron baju u ker?

Laki: Tak

Bini: Pasai i tak pernah masak kat u selama nie ker?

Laki: Tak!

Bini: Pasai i selalu suruh u beli lauk bungkus ker?

Laki: Tak!

Bini: Pasai i tak nak anak ker?

Laki: Tak!

Bini: Pasai u kena basuh baju kita ker?

Laki: Tak!

Bini: Abis tue???awat nie???

laki: Err! Naper u dah bulih semayang tak cakap i pun!...

Bini: ???????

Ha Ha ha.......... .....!!!


(saya no komen ya!)

Wednesday, 21 January 2009

:: entry busuk ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Suatu hari, 4 sekawan dalam sebuah kereta menuju ke Kuala Lumpur.

dalam perjalanan di lebuhraya PLUS tu, tiba2 terbau haruman yg amat menyusuk hidung.
busuk nak mampus!!!!

lelaki 1 : weii!!! sapa kentut ni??? busuknyaa!!!
lelaki 2 : nak kentut bglaa isyarat,bleh laa bukak tingkap dulu. busuk ni weii!!!
lelaki 3 : ntahnya, tau2 kentut ja. dah la busuk gila!!
lelaki 4 : aku taktau laa sapa punya keja ni. berapa lama tak berak ni wei!!
lelaki 1 (merangkap driver) : takpa2, kita tau sapa nanti.

sampailah mereka di tol sg buloh.

lelaki 1 : ok, sapa yg kentut td tlg bayaq tol.

tiba2 lelaki 4 naik angin,
"wei..mana boleh, kat tol jelapang td aku dah bayaq. tak aci lah mcm ni. kata nak share. apahal plak aku yg kena bayaq lg???!!!!"

ok, sekarang kita dah tau sapa yg kentut kan???

bijak betul lelaki 1.

(kisah benar abg-abg saya, lelaki 1 = abg man, lelaki 2 = abg lan.)

maaf kalau entry ini agak busuk. sabar ya!!
hehehehe

Tuesday, 20 January 2009

:: entry jiwang ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Semalam,
abg aleh hulurkan hensetnya dan minta saya dengarkan lagu yang sedang dimainkan.

abg aleh : ayang, dengar lagu ni. lagu ni utk ayg..
saya : ohh.. iya?? (dgn mata yg bulat dan sengih yg lebar.)
abg aleh : iya, dan abg syg ayg..
saya : (speechless..hanya mampu senyum sj..)

dan kami sama2 menatap gambar scan terkini baby yg berusia 17 minggu...

Lagu ini lah yg abg aleh minta saya dengar tu..

:: Permaisuri Hatiku
:: by Hijjaz.

Di antara kekasih pilihan dihati
Punyai budi penghias diri
Wajahnya lembut biasan perkerti yang tinggi
Indahnya perhiasan dunia

Diantara diriku juga diri-mu
Hanya mengharapkan cinta yang Satu
Ku kan binakan mahligai impian-mu
Oh.. sayang ikhlaskanlah hati-mu

Malu-mu bernilai
Kata-mu berhikmah
Hati-mu tulus suci dan murni
Hanya diri yang halal
Engkau serahkan segala
Untuk mencari redha Allah

Benarlah cinta buta melalaikan
Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian didunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga

Kau Permaisuri di hati-ku
Di dunia ini engkau penghibur
Menjunjung kasih amanah Ilahi
Ku pasti akan terus menyayangi

Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tangan-mu oh kasih meniti hari
Semoga kita dapat bersama
Sampai kepada-Nya disyurga sana

Tuhan kekalkanlah
Permaisuri hati ku
Untuk menemani dalam mengapai cinta-Mu

(aminnn..)

------------------------------------------------------
(maaf kalau entry ni ada unsur jiwang, geli, gedik atau seumpamanya..sekali sekala takpa kan..??? hik hik hik)

:: The facts about .. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

(saya copy dr emel.tolonglah baca sampai habis.)

Subject: FW: Extracts of speech by Hafez A.B Mohamed: Director-General, Al Baraka Bank - VERY INTERESTING!


Extracts of speech by Hafez A.B Mohamed: Director-General, Al Baraka Bank.

Demographics:

o World Jewish Population. 14 million
o Distribution: 7 m in America
5 m in Asia
2 m in Europe
100 thousand in Africa
o World Muslim Population: 1.5 billion
o Distribution: 1 billion in Asia/Mid-East
400 M in Africa
44 M in Europe
6 M in the Americas
o Every fifth human being is a Muslim.
o For every single Hindu there are two Muslims
o For every Buddhist there are two Muslims
o For every Jew there are 107 Muslims
o Yet the 14 million Jews are more powerful than the entire 1.5 billion Muslims

Why?

Here are some of the reasons.


Movers of Current History
o Albert Einstein Jewish
o Sigmund Freud Jewish
o Karl Marx Jewish
o Paul Samuelson Jewish
o Milton Friedman Jewish

Medical Milestones

o Vaccinating Needle: Benjamin Ruben Jewish
o Polio Vaccine Jonas Salk Jewish
o Leukaemia Drug Gertrude Elion Jewish
o Hepatitis B Baruch Blumberg Jewish
o Syphilis Drug Paul Ehrlich Jewish
o Neuro muscular Elie Metchnikoff Jewish
o Endocrinology Andrew Schally Jewish
o Cognitive therapy. Aaron Beck Jewish
o Contraceptive Pill Gregory Pincus Jewish
o Understanding of Human Eye. G. Wald Jewish
o Embryology. Stanley Cohen Jewish
o Kidney Dialysis Willem Kloffcame Jewish

Nobel Prize Winners

o In the past 105 years, 14 million Jews have won 180 Nobel prizes whilst 1.5 billion Muslims have contributed only 3 Nobel winners

Inventions that changed History

o Micro- Processing Chip. Stanley Mezor Jewish
o Nuclear Chain Reactor Leo Sziland Jewish
o Optical Fibre Cable Peter Schultz Jewish
o Traffic Lights Charles Adler Jewish
o Stainless Steel Benno Strauss Jewish
o Sound Movies Isador Kisee Jewish
o Telephone Microphone Emile Berliner Jewish
o Video Tape Recorder Charles Ginsburg Jewish

Influential Global Business

o Polo Ralph Lauren Jewish
o Coca Cola Jewish
o Levi's Jeans Levi Strauss Jewish
o Sawbuck's Howard Schultz Jewish
o Google Sergey Brin Jewish
o Dell Computers Michael Dell Jewish
o Oracle Larry Ellison Jewish
o DKNY Donna Karan Jewish
o Baskin & Robbins Irv Robbins Jewish
o Dunkin Donuts Bill Rosenberg Jewish

Influential Intellectuals/Politicians

o Henry Kissinger , US Sec of State Jewish
o Richard Levin, PresidentYaleUniversity Jewish
o Alan Greenspan , US Federal Reserve Jewish
o Joseph Lieberman Jewish
o Madeleine Albright , US Sec of State Jewish
o CasperWeinberger , US Sec of Defence Jewish
o Maxim Litvinov , USSR Foreign Minister Jewish
o DavidMarshal , Singapore Chief Minister Jewish
o Isaacs Isaacs, Gov-GenAustralia Jewish
o Benjamin Disraeli, British Statesman Jewish
o Yevgeny Primakov, Russian PM Jewish
o Barry Goldwater , US Politician Jewish
o Jorge Sampaio, President Portugal Jewish
o Herb Gray, Canadian Deputy - PM Jewish
o Pierre Mendes, French PM Jewish
o Michael Howard, British Home Sec. Jewish
o Bruno Kriesky, Austrian Chancellor Jewish
o Robert Rubin , US Sec of Treasury Jewish

Global Media Influential

o Wolf Blitzer, CNN Jewish
o Barbara Walters ABC News Jewish
o EugeneMeyer , Washington Post Jewish
o Henry Grunwald, Time Magazine Jewish
o Katherine Graham , Washington Post Jewish
o Joseph Lelyeld, New York Times Jewish
o Max Frankel, New York Times Jewish

Global Philanthropists

o George Soros Jewish
o Walter Annenberg Jewish


Why are they powerful? why are Muslims powerless?

Here's another reason. We have lost the capacity to produce knowledge.

o In the entire Muslim World (57 Muslim Countries) there are only 500 universities.
o In USA alone, 5,758 universities
o In India alone, 8,407 universities
o Not one university in the entire Islamic World features in the Top 500 Ranking Universities of the World
o Literacy in the Christian World 90%
o Literacy in the Muslim World 40%
o 15 Christian majority-countries, literacy rate 100%
o Muslim majority - countries , None
o 98% in Christian countries completed primary
o Only 50% in Muslim countries completed primary.
o 40% in Christian countries attended university
o In Muslim countries a dismal 2% attended.
o Muslim majority countries have 230 scientists per one million Muslims
o The USA has 5000 per million
o The Christian world 1000 technicians per million.
o Entire Arab World only 50 technicians per million.
o Muslim World spends on research/development 0.2% of GDP
o Christian World spends 5 % of GDP

Conclusion.

o The Muslim World lacks the capacity to produce knowledge.

Another way of testing the degree of knowledge is the degree of diffusing knowledge.

o Pakistan 23 daily newspapers per 1000 citizens
o Singapore 460 per 1000 citizens.
o In UK book titles per million is 2000
o In Egypt book titles per million is only 17

Conclusion.

o Muslim World is failing to diffuse knowledge

Applying Knowledge is another such test.
o Exports of high tech products from Pakistan is 0.9% of its exports.
o In Saudi Arabia is 0.2%
o Kuwait , Morocco and Algeria 0.3%
o Singapore alone is 68%

Conclusion.

o Muslim World is failing to apply knowledge.

What do you conclude?
no need to tell the figures are speaking themselves very loudly we are unable to listen
Advice:

Please educate yourself and your children. always promote education, don't compromise on it, don't ignore your children's slightest misguidance from education (and please, for God's Sake, don't use your personal contacts or sources to promote your children in their education; if they fail, let them and make them learn to pass; b/c if they can't do it now, they can't ever).
We are World's biggest and strongest nation, all we need is to identify and explore our ownselves. Our victory is with our knowledge, our creativity, our literacy...And nothing else.

....
Wake up...

Monday, 19 January 2009

:: Sayu.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Pg semalam, terima SMS dr Ma.

"Siti adek kak ina gugur 6 bln, la ada di rumah kak ina."

saya terkedu. telan liur terasa pahit.

Ptg lps selesai kursus haji, saya dgn ma gi ziarah Siti, adik kawan baik ma.
Siti tu sebaya saya, kawen seminggu lepas saya kawen.
walaupun kami tak akrab, tp tiap kali jumpa kami adalah sgt mesra dan riuh.
apa yg menimpanya, buat saya rasa amat sayu dan tersentuh hati.

kandungannya dah 23 minggu = 5 bulan dekat 6 bulan.
tanpa apa2 tanda, hari kejadian pukul 10 pg, dia rasa sakit di bahagian perut.
dia cuba menahan, pukul 1 rasa tak mampu lg menanggung,
dia bekejar ke hospital. kawan pejabat yg tlg drive.
tp malangnya dia, jalan jammed pulak..
dia dah sakit yg amat, tiba2 rasa sesuatu keluar di bahagian bawah..

sementara nak sampai hosp, baby dah tak lg bernyawa...

arwah baby telah disempurnakan oleh imam masjid dan selamat dikebumikan.
cukup sifat,walaupun jantina tak dapat dipastikan sepenuhnya.

masa Siti ceritakan semua tu, dia nampak sedaya upaya cuba sembunyikan rasa sedih.
dia sentiasa senyum.
saya nak sedih pun tak sampai hati sbb nampak dia cuba utk ceria.

tp last2 dia bergenang air mata jgk.
bila sblm balik saya peluk dia.

(Siti bertugas sbg pembantu tadbir di bahagian HEP,di USM, lately dia selalu blk lewat, sibuk dgn pilihanraya kampus. mungkin tak cukup rehat dan lasak.tambahan plak dia dok flat ting 3 yang takde lif. nampaknya dia mmg seorang yg aktif).

------------------------------------------------------------------

ya Riena,
tak semestinya bila baby kamu dah 5 bulan, kamu dah boleh jalan laju2.
paham????????

Friday, 16 January 2009

:: semakin.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Musim malas nak mengarang.

cepat mengah, walaupun hanya menaip.

dah masuk 5 bulan, perut makin besau.

Alhamdulillah.

Tuesday, 13 January 2009

:: Ammar Afif ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

sekarang ni, semua org pakat boikot barangan Israel dan US. Bagus sgt!!!

saya cuba mengumpan Ammar, anak saudara saya tu.

Saya : Ammar, jom. achik bwk makan KFC nak???
Ammar : Ammar tak mau. KFC jahat, dia bunuh budak2 kat Gaza. Mekdonal pun sama. Ammar takmau makan dah KFC dgn Mekdonal.
Saya : (senyum)

tengok! budak 7 tahun pun reti tau!!!

----------------------------------------------------------------------

saya baca blog kakak. antara senyum dan tangis. tangis bila baca luahan kakak tentang Palestin, dan senyum dgn gelagat anak2 saudara.

Abg Cik Afif kelakar. Cuba baca kat sini. hahahahahahahaha!!!

Monday, 12 January 2009

:: Mari Belajar Bahasa ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

masa mula2 'masuk' dalam keluarga Abg Aleh, saya ada alami sedikit kejutan bahasa.
walaupun saya org P. Pinang, tp ada sikiitt perkataan2 org tua-tua yg saya tak tahu.
jgn salahkan saya ok, saya adalah mixed Kelantan & Penang.

dan ibu mertua ku lah yang mengajar saya tentang perkataan2 baru ini.

ok, mari kita mula.

Beberapa hari selepas tinggal di rumah sendiri ( yg bersebelahan dgn umah Mak tu), saya dah siap nak gi kerja. saya masuk jumpa Mak di rumahnya dulu.

Mak : Ina, mai menyorok dulu.
saya : aa?? menyorok?? (dengan sgt tercengang ok.) Pasaipa nak menyorok mak??
Mak : ya la, buat lapik perut, nanti nak kerja pun senang, perut tak lapaq. tu mak buat kueh cara. p menyorok lekaih. saya: hah?? oo.. ok.

Ya kawan2, menyorok = sarapan.

Lagi,
Mak : Mak dah masak gulai. hang p rendang ikan dah la.
saya : aa??rendang ikan??
(hah, mampuss..selama ni dok buat rendang daging je, tu pun kakak jd supervisor. mati lah i..ni nak buat rendang ikan pulak..mcm mana ni..)
Mak : haa, tu mak dah buh garam kunyit, hang p rendang ja.


ya kawan-kawan, tepat sekali, rendang = goreng.

dan lagi,

Dulu kan, masa saya berpantang 2 minggu kat umah Ma, Mak dtg ziarah saya kat umah Ma. 2,3 hari lepas tu Mak called saya.

Mak : Mak dendam kat hang..
saya : hah??? dendam?? (ahh sudah..apa saya dah buat ni..sampai mak berdendam kat saya..)
Mak : Lama mak tak tgk hang, hang sehat ka? esok kalau dah sehat balik mai la. lama mak tak tgk hang, mak dendam sungguh..
saya : aaaa....(blur yg teramat.)

jgn salah sangka kawan2, dendam = rindu, mcm rindu dendam tu..haaa..baru tau ke??

ok, cukuplah takat tu..saya pun dah tak ingat apa lg perkataan2 baru tu. suka sungguh saya dpt belajar perkataan2 baru ni..

hehehehe

Friday, 9 January 2009

:; Hidung besar ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Rabu lepas, di rumah Ayah.

Mak : Mak tgk hidung Ina dah besaq laa.
saya : ya ka mak, ina pun dok rasa camtu.
Mak : takpala..biasalaa kdg2 org mengandung mcm tu. nanti lps bersalin hilanglah.
saya : hmm.. tu laa..tp mcm pelik ja hidung ina ni..

Sebelum maghrib, balik umah Ma.

Ma : Lorr..awat hidung ina tu..besaq..merah..
saya : huhuhuhhuu..itu lah..td mak teguq, ni ma pulak..mmg nampak sgt dah hidung ina besaq...
Ma : hidung ma dulu tak besaq pun.
saya : ni keturunan belah ayah kot. Juju, Jijie, Kak Chik Mahyana semua hidung jd besaq bila mengandung.
Ma : takpalah, nanti2 hilang la tu. hudoh laa skit anak ma..(sambil gelak2..)
saya : uwaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Tgh malam, terjaga dr tidor bila suami pulang dr berniaga.

saya : abangggg...ma dgn mak ckp hidung na dah besaqq....
abg aleh : iya ka, abg tgk biasa ja..
saya : abg tipu..betui laa..hidung na dah besaq...
abg aleh : takpalah syg..hidung besaq senang skit nak bernapas...
saya : huhuhuhuhuhu.....

wahai anak..keranamu, hidup ibu berubah...kerana cinta dan syg ibu, ibu tak kisah hidung ibu jd besar..kerana kamu adalah permata hati ibu, segalanya sanggup ibu tempuh...


ehem..ada antara kalian yg seperti saya, berhidung besar bila hamil??

Wednesday, 7 January 2009

:: hepi baby ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

ok, kita mulakan entry hari ni dgn teka teki.
tp khas utk kwn2 irshad ku. sbb rasanya kwn2 Irshad je yg kenal.
lainlah kalau ada reader yg tetiba kenal kan.
bleh jwb jgk, no problem.

siapakah gerangan wanita yg telah menjadi ibu dlm gambar di bawah???

sila jawab di ruangan komen ye.
klu tidak diberikan melainkan ditanya dan saya jawab ya atau tidak.

saya ziarah kawan kita ni last week dgn marwani.
anaknya baby girl, nama Damia Raihana.
sungguh comel!!
yg buat saya tergelak kecil bila baby Raihana ni menangis,
pastu ibunya tepuk2 dia perlahan,
sambil ckp,
"apa nangis2 ni, malu kat tamu. malulah kat achik Riena dgn makcik Wani ni..tak comel nangis2 ni.."
terus je anaknya diam. mcm faham betul!

-------------------------------------------------------------------------------------------

Mood saya hari ni sangat baik. Cerah dan ceria.
taktaulah kenapa.

nak kata semalam tido lena tak jgk.
nyamuk byk oo!! abih bengkak2 tgn saya ni.

nak kata boss takde,
ada je, siap bg keje byk2 lg.

nak kata dapat durian runtuh,
tak jgk, sengkek je.

hmmm..
mungkin sbb pembawakan budak kot..
saya hepi setiap kali mengusap perut saya..

:) :) :)

Tuesday, 6 January 2009

:: skrg baru tau ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

lama dah, saya baca blog Mael ni. tajuknya tentang ini.
dok berkira2 nak bg komen.
sbb dulu pun saya sependapat dgn dia.
dulu seblum saya kawen lah.
tp sekarang dah lain.
sbb saya dah kawen. dan sudah lalui kesukaran2 tu.

bila dah kawen, komitmen kita akan bertambah secara tak langsung.
masa utk diri, utk suami, utk keluarga sendiri, utk keluarga mentua.
dikala kita berkira2 nak ke kenduri kawan, member @ sahabat,
time tu jugak kenduri saudara belah suami, atau kenduri saudara sendiri,
atau kenalan mak mentua, atau kenalan mak sendiri.
kita jgk yg nak kena jd driver, tanpa kita bwk diorang, susah skit diorang nak pegi.
abih tu, mcm mana??

kdg2 mmg tension, tp itu jalan yg kita kena lalui.
pandai2lah bahagi masa.
pentingkan yg mana lebih penting.
sbb tu saya kadang2 termissed jgk kenduri kawan2.
saya akan usahakan pegi jgk walaupun org dah cabut khemah dan basuh periuk belanga.
makan dah tak penting, yg penting saya dpt jumpa pengantin dan mengucapkan tahniah.

saya dah faham kenapa kawan2 yg dah berumahtangga agak menyepi.
susah nak jumpa di majlis.
saya dah faham, dah tau sgt.
sbb saya pun dah melaluinya.
itu pun dlm keadaan saya yg bleh bergerak sendiri dgn izin suami, apatah lg kwn2 yg tak bleh bergerak sendiri, nak harapkan suami @ isteri disisi.
mmg sukar.

masa saya kawen dulu, saya akui, ramai kawan2 saya yg hadir.
tp ramai jgk yg tak dapat hadir.
takpa,saya tak kisah, saya faham semua org ada hidup masing2.
tak semua kehendak kita org dpt penuhi kan???
tp saya tak dpt berjanji, saya akan dpt hadiri majlis diorang pulak.
cumanya saya akan berusaha sehabis baik.
moga2 Allah lorongkan jalan buat saya dan tidak mengadakan aral utk saya menghadiri majlis kawan2 saya.

Wahai kawan2 yg telah dan akan mengadakan majlis walimatul urus,
saya minta maaf kalau saya tak hadir majlis kalian.
bukan saya sengaja.
saya hanya panjatkan doa buat kebahagiaan kalian.
rasanya,itu lebih penting.kan???

SELAMAT BERBAHAGIA.

Monday, 5 January 2009

:: antara kerenah ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Tghari td, saya rasa sesuatu dalam perut saya.
saya pegang perut dgn penuh kasih syg.
dgn muka semacam.
muka sakit pun ada.

tiba2 bos saya lalu di depan saya. saya panggil dia Puan.

Puan : eh, kamu kenape Riena??sakit perut?? nape ni???
(dgn nada penuh suspen, mungkin dia risaukan saya.cewah,saya perasan ok.)

saya : takk Puan, saya lapar...
(dengan wajah tanpa rasa bersalah..)
:wink:

saya bertuah sbb bos saya prihatin. time tu jugak dia suruh saya gi makan.
hehehehehehehehehehehe...
:bye::bye::bye:

:: Mereka Jahat! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Biasanya, kalau saya tgk cerita hindustan ke..
drama ke..
cerekarama ke..
saya akan bergenang air mata..
biasalah,saya kan sensitif.

tapi kebelakangan ni,
dlm seminggu ni lah.
saya tgk berita pun saya menangis.
tak kira lah, buletin utama ke, berita tv9 ke,NTV7 News ke..
airmata saya akan mengalir perlahan..
bikin abg aleh suspen oo..

Ini semua sbb laknatullah tu.
Israel h***m j***h yg menyerang Palestin.
saya nangis bila tgk nasib rakyat yg jd mangsa kerakusan manusia.

org pesan, bakal ibu tak boleh cakap benda2 tak baik.
apatah lg caci maki.
tp saya tak mampu menahan bila tgk puak2 yahudi ni.
mmg laknatullah.

"Marilah sama-sama kita baca Lailahaillallah, Allahuakbar & Surah Al-Ikhlas 3x utk rakyat dan bumi Palestin yang sedang diserang dgn kejam oleh Israel yahudi Laknatullah."

saya sekarang sediakan tisu setiap kali menonton berita.

Friday, 2 January 2009

:: Bos, slmt pengantin baru! ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

1-1-2009, member Irshad pertama yg berkahwen pd tahun ini, En Asri atau lebih dikenali sbg Mr Presiden @ Boss.
masa sekolah dulu dia ketua pengawas dan saya assistantnya.
nama je dia ketua tp saya yg byk buat kerja.
(sempat mengungkit tu!!)
tp biasalah, dah nama bos mmg laa anak buah kena byk kerja.
saya dah biasa panggil dia boss dr dulu sampai skrg.
dan alhamdulillah, dah sampai jodohnya dgn gadis pilihan hati.
saya sempat lah ke kendurinya walaupun dah lewat,(kwn abg aleh pun kenduri jgk),
elok2 time dorang2 ni tgh dok amik gambar.
saya dan abg aleh terus join the group saja.

ohh..ini cuma selingan, masa berarak ke kenduri kawan baik abg aleh.
dan slmt pengantin baru utk Ashraf (bestfren abg aleh) & Nurul.

jejaka2 yg perasan hensem..hahahaha!! dr kiri : Amir Amri, Mael Rafik, Edi Shazril, Pengantin (Asri), suamiku dan Faiz mata.

dan bergambar ramai2.
yg duduk tu semua dah kawen.kecuali Mael,(apsal hang dok line tu mael??tak kena oo!!)

Berdiri di belakang dr kiri : Achai, Amir, Zamzira, Fizah Mahayudin, Diyanah, Faiz Mata dan Nizam.
Duduk di depan : Mael, Sany & isteri (Ilah), Pengantin : Yati & Asri , pengantin baru jgk : Edi & Jie dan pengantin 7 bln lps : Riena & Salleh. hahaha!

utk mereka yang telah dan akan melangsungkan perkahwinan :
Selamat pengantin baru, nikmati hidup baru kalian dgn lapang dada, sentiasa positif dan redha dgn segala ujian dan dugaan yang mendatang.Semoga kita akan sentiasa diberkati Allah SWT.amin...

dan untuk mereka yang masih bujang dan dara :
sila enjoy dan nikmati hidup solo anda, sblm anda rasa rindu utk kembali menjadi solo.hahaha!

:: kenapa saya jarang on9 ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

dah 2,3 org yg tanya saya.
nape tak online YM?
cuti ke??

takkk...
saya ada je kat opis..
cumanya, library sudut IT ni dah dirombak.
ada penambahan PC dan meja staff turut dipindah.
ke depan bilik boss.
sgt bagus bukan??? hisssyy...

meh nak tunjuk.

ini lokasi meja kaunter yang baru. sebelum ni, meja kitorang kat sini, jauh laa dr bilik bos.

dan ini meja saya sekarang.


dan di balik cermin itu adalah bilik bos. meja saya betul2 dpn cermin tu.

dan pandangan keseluruhan meja kitorang.


best kan?? lps ni bertambah rajin lah saya bekerja.

skrg bgtau,mcm mana saya nak online?????

baby baru

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani... New member of the family. kegunaan harian. perjalanan hari-hari dr LY - ...